onsdag 25 augusti 2010

funderar på att skulptera en lergubbe

Under veckan som varit har jag jobbat helg och då har jag ingen nerminskad arbetstid, vilket gav mig ett 32-timmarspass fördelat på fredag-söndag. Måndag var en ledig dag och igår jobbade jag kort dag, så då passade jag på att göra om lite hemma. Hade hittat lite inspiration från boken om feng shui som jag lånade på biblioteket förra veckan och läst att om man börjar joxa lite med denna kinesiska kunskap så skulle man förutom att få trivsammare hemma även få det bättre ekonomiskt. Inte för att jag satte någon större tilltro till det sistnämnda utan för att få höstfint hemma och kanske orka med vintern lättare så möblerade jag om, slängde lite skräp och skurade mina väggar i hallen (som nu är färdig). Enligt feng shui skulle man koka ingefära och sedan använda vattnet som rengöringsmedel för att rena atmosfären i hemmet. Och det luktade faktiskt väldigt rent av detta. Vassa hörn får inte möta en i ytterdörren och jag har faktiskt ett, och för att få bort "den dåliga effekten" av detta placerade jag, allt enl boken, en krukväxt här. Sedan tog jag bort lite tavlor och ersatte med andra, och faktiskt min hall är mycket trivsammare, känns mer renare och när jag öppnar min dörr blir jag gladare.
Så mycket mer än hallen har jag inte orkat med, men möblerade om i vardagsrummet och ska städa och placera om småföremålen senare.

Märkligt nog så hittade jag 30 kr bara så där, en tia låg under min soffa och så på nåt för mig oförklarligt sätt så låg en tjuga i mitt busskort (har inte sett den tidigare), så visst fick jag det bättre ekonomiskt ställt med feng shuiandet.

När jag röjde undan lite så hittade jag också några nystan garn, som bara räcker till en babys-tröja, men för att inte låta det förfaras så började jag sticka på en sådan och jojomän igårkväll ringde dottern för att meddela att jag återigen ska bli mormor.

Nu undrar jag om jag ska ge mig till att göra en drömprins, för om jag ritar en vacker man eller skulpterar en gubbe i lera så vem vet då kanske han också dyker upp.

Lyckades också efter ca 6 mail att bli av med min TV-licens, men lätt var det inte. Radiotjänst verkar utgå från att man ljuger och tänker fuska. Men jag har bestämt att vara utan TV minst ett år och tänker självklart anmäla om jag skaffar ny tv. Just nu saknar jag inte tv-tittandet iallafall och tror det går utmärkt att vara utan.

Framtidsplanerna är att göra klart min lägenhet, köpa på mig massa värmeljus och andra ljus och lite nya växter, för att göra de kommande månaderna lite "ljusare". Ska också ta tag i det där med kassabok, och verkligen försöka skriva ner alla mina utgifter från och med 1 september.

1 kommentar:

  1. Vist är det häftigt att det faktiskt verkar funka det här med Feng shui.
    Om inte annat så får man ju städat och blir av en massa bråte.

    Grattis till mormorstatus, hoppas att det kommer gå bra.

    Kassabok här jag försökt att föra ett par månader eller jag har ett eget system. Jag sparar alla kvitton och sätter på ett A4 ark i lite olika grupper. Islutet av månaden räknar jag ihop posterna och det totala.
    Men inte tycker jag att det går ihop iallafall, men jag har fått en bättre uppfattning vart pengarna går och det är väll första steget.

    Du måste tala om hur det går med lergubben om du gör någon.!!.Gör en bra en, som du kommer att trivas med länge.

    SvaraRadera