måndag 15 november 2010

4 timmars arbetsvecka

Nu lägger jag ifrån mig boken 4 timmars arbetsvecka, konsten att leva mer&jobba mindre av Timothy Ferriss. Visst gav boken mig ett och annat visdomsord, men jag insåg rätt snabbt att hans idéer om att bara jobba 4 timmar i veckan inte är tillämpbara för en underbetald undersköterska. Det mesta handlar om att prioritera e-postläsning (jag som bara har ett par i månaden), skaffa en assistent som jobbar åt en, effektivisera sitt företag eller om man är anställd försöka få chefen att gå med på att man distansjobbar.

Det som jag tog till mig var att göra en "drömlinje", dvs vad drömmer jag om; saker att ha, göra eller vara. Lista sedan drömmarna och beräkna kostnaderna, utslaget på t ex en halvårslinje. Lägg sedan ihop kostnaderna och så får du ett månatligt inkomstmål för detta eller ännu bättre, dela summan med 30 dagar så får du det dagliga inkomstmålen, för att realisera dina drömmar. Just nu hamnade jag på 54 kr mer om dagen, ingen stor summa för att genomföra 4 av mina drömmar, men var ska jag som inte har företag dra in dessa pengar från.

Jag fastnade också som jag skrivit tidigare, för hans avsnitt om resor. Han menar att en eller två fjuttiga semesterveckor inte förändrar särskilt mycket, man behöver vara iväg minst en månad för att varva ner och ta till sig nya intryck etc. Här gjorde jag som han skrev och listade mina rädslor för ensamresande,för att kunna ta itu med dem, har dock inte lyckats med det sistnämnda än.

Den kanske viktigaste saken jag tog till mig i boken var AVSLUTA ÄVEN NÄR DU INTE ÄR FÄRDIG OM DET INTE BRA, så jag valde att avsluta boken innan jag läst den färdigt, något som jag sällan gör med böcker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar