måndag 15 november 2010

vad i ??? ska jag göra istället

Nu har jag i ungefär tre månader sänkt min arbetstid med ca 6 timmar i veckan, med kortare perioder med mer jobb pga skolarbete och att jag varit med tyska elever. Jag börjar känna av effekterna av att jobba mindre; jag har t ex inte lika ont i min axel längre vilket har visat sig i att jag inte haft någon sjukdag under den här perioden. Jag känner mig också lite mer tillfreds med mig själv både hemma och på jobbet. Och faktiskt får jag gjort mer på jobbet trots att jag tillbringat mindre tid där.
Nu har jag fram till årskiftet på mig att minska min arbetstid lite som jag själv vill, och blir livet trist så är det ok att jobba lite mer under dessa trista tillfällen. Den möjligheten kommer jag inte att få från mitten av februari, för då ändrar jag min anställning till en 70% tjänst.
Och det är ju lite det som hänger över mig, för livet är lite trist då och då, och mer och mer sådana dagar blir det nu när jag får mer tid över. Så vad gör jag då, när jag inte har lika många stunder att ha fullt upp på jobbet eller snacka med arbetskamrater. Fri tid är jätteskönt, men det gäller att hitta något meningsfullt att göra med tiden också. Resor räcker bara för någon vecka då och då, böcker orkar jag inte läsa hela tiden och träffa massa folk har jag bara inte lust med (är ju ensamtiden jag mest var ute efter när jag ville jobba mindre).

Läser lite böcker om det här, och det visar sig att det är fullt normalt, alla som går ner i arbetstid drabbas av lättjans leda. Tipsen jag fått här, är att vänta ut "det onda" för det tar ett tag att göra sig av med föreställningen att hela tiden vara verksamhet, man måste så att säga vänja sig vid lite leda. Sedan gäller det att hitta något man brinner för, något som får en att helt glömma tid och rum. Ja det kan jag göra, men dock bara för korta stunder eller dagar. Böckerna berättar att det finns två huvudsaker att få bort lite leda, och det är att ständigt lära sig något (språk, idrott, hoppa fallskärm) samt att hjälpa andra.

Hm får ägna dagen som är helt fri till att fundera ut vad sjutton jag ska göra med min lediga tid. Aldrig är man nöjd, förut jobbade jag för mycket, nu har jag för mycket fritid.

1 kommentar:

  1. Att ha tid till att tänka igenom var du är och vart du ska ta vägen - det är lyx. :)

    SvaraRadera