lördag 20 november 2010

att leva riktigt fattigt

Jag fick ett tips om hur jag kan se hur mycket jag kan gå ner i arbetstid. Om man börjar med att leva riktigt fattigt för att se hur mycket pengar det minimalt går åt, och sen ökar tills man själv känner det är nog. Nu går det väl inte leva riktigt fattigt; jag har ju tak över huvudet, kläder på kroppen, värme och el. Men eftersom jag vill veta hur långt ner jag kan gå ner i arbetstid, just nu är målet att jobba halvtid, tycker jag det är en bra idé. Och just nu har jag en hel del annat att göra, som inte renderar nöjesutgifter så jag ska testa 2 veckor framåt till att börja med. Tanken är handla bara det absolut nödvändigaste i mat och annat, samt så lite cigaretter som möjligt.

Men ett litet dyrare nöje är redan inplanerat, förutom tandläkaren om en vecka, och det är att äntligen genomföra en av mina drömönskningar, dricka ett Amarone-vin med min son. Vinet kostar ca 250 kr så det dricker man ju inte hursomhelst. Till detta ska jag köpa mandelskorpor. Men jag har drömt om det sedan två år tillbaks då jag drack denna underbara dryck i Italien, men det har bara inte blivit av, och min son som aldrig testat vill så gärna. Så på fredag hoppas jag det blir.

Julmånaden kommer inte bli dyr för mig, förutom lite julklappar. Jag jobbar nämligen hela julhelgen, och får julmat och julstämning där, så jag kommer hoppa alla juldekorationer hemma, förutom min allra käraste tomte. Nyårshelgen vet jag inget om ännu, men tänker inte ordna fest hemma hos mig, det får någon annan ta i år.

Nu ett par veckor framåt måste jag; bli klar med mina tentauppgifter, har tagit en komp-dag för detta och så ska jag sätta mig en ledig dag nästa vecka. Jag vill också bli klar med boken om Maria Stuart samt skriva lite i mitt Skottlandskompendie.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar