lördag 13 november 2010

en ny tanke

Håller på att läsa en bok, en tjock en, om hur man kan gå ner i arbetstid så mycket som till att jobba 4 tim per vecka. Jo passar säkert Tim Ferris, som är egenföretagare, dock inte en stackars underbetald undersköterska. Men jag har iallafall nappat på en idé han har, att göra sin restid lite längre än bara en eller två veckors semester, för att dels se lättjans behag i ögonen, dels stärka sig själv.
Nu är jag ju en fegskit, men har alltid drömt om att göra en längre resa själv, just för att se om jag fixar allt som hör till på egen hand. Men en sån vågar jag inte än, så därför tänkte jag att jag ska träna mig. Så jag ska (försöka) testa en vecka först. Satte mig och planerade lite efter Ferris idéer. Och så här blev det;

en vecka i Alicante i Spanien i slutet på januari eller februari, beroende på när jag får ihop pengarna. Varför hit? Lagom flygtid, lite varmare och så ganska billig resa; precis mina planeringskriterier. Sen satte jag mig att skriva ner vad jag är rädd för, för att kunna möta dessa rädslor. Och vad är jag då rädd för; jo, åka taxi ensam från flygplatsen till hotellet, äta ensam och gå ut och ta en öl ensam. Diskuterade detta med en jobbkompis som sa åt mig att jag inte kan ha alla hästar hemma, för det var väl inget och vara rädd för, och hon kontade med tänk om du blir sjuk och är alldeles ensam. Detta såg jag inte som nåt och vara rädd för, bara slå nian till hotellreceptionen så hjälper dom väl mig och barnen kan flyga ner nästan lika snabbt som ta sig till mitt sjukhus här hemma. Insåg hur olika våra rädslor såg ut och att egentligen var mina ganska löjliga. Ända tills jag såg att jag är tilltänkt att landa kl 23.40 i Alicante, ja himlars för det är väl när det är mörkt man riskerar att en spansk taxichaffis blir alldeles betuttad så han våldför sig på mig. Och då började jag genast tänka mig en resa till Edinburgh igen, bara för jag landar dagtid och för att jag varit där i år och då känner mig lite säker där.

Nu måste jag försöka jobba bort de här rädslorna, för jag vill iväg och jag vill till ett nytt ställe och just till Alicante.

Ska läsa ut Ferris bok, och göra upp en plan för min "testvecka" med egenresande. Fram tills dess sparar jag lite pengar, i form av minskade kostnader och genom att leta kryphål i min ekonomi, så jag ska kunna ta minipension några fler gånger i livet.
Första steget just nu är iallafall att eliminera; saker i min lägenhet som jag inte behöver och utgifter i min ekonomi. Jag ska också börja planera för att läsa lite spanska.

2 kommentarer:

  1. Kul att se att din blogg fortfarande lever och att du kämpar på för ett nedväxlat liv.

    Här går livet sin gilla gång med jobb på heltid fram till nyår (som längst) i kombination med att jag i små etapper försöker få ordning på mina saker i mitt och sambons hem. Mina bloggar ligger i stort sett i träda då energin och intresset mer går åt till bebis i magen och gravidforum. Där levs det rövare rätt ofta nu, men jag hoppas den håller sig där den är ett tag till. Bf är ju nyårsafton, men vi får se om den är lik sina föräldrar och är otålig och vill ut lite tidigare.

    SvaraRadera
  2. Jag har läst om den här boken och tvekat om den är köpvärd?

    SvaraRadera