tisdag 16 november 2010

försöker jag komma undan det jag är rädd för?

Igår var jag på biblioteket och lånade; två böcker av Ian Rankin, en suverän deckarförfattare och de utspelar sig i Edinburgh (ett nytt mål är att läsa igenom alla hans böcker), en reseskildring från Skottland och så den tjocka boken om Maria Stuart, skottarnas drottning (som jag läst flera gånger men som bara är så bra) och så en pytteliten bok om Spanien. Jag undrar jag, är det ett "omedvetet" försök att hitta alla roliga historiska saker som finns i Edinburgh med omnejd för att slippa undan att åka till en ny (Alicante) plats. Just nu känns det iallafall bäst med det förstnämnda, som jag känner till och som då har bättre ankomsttid. Men ska läsa om Alicante och hoppas på att hitta något där som får mig att övervinna rädslan att åka till en okänd plats och landa mitt i natten. Det blir hursom bra mycket billigare än Skottland.

Massa litteratur om resmål och historia ska jag dock hiva i mig nu under de närmaste månaderna, det ger så mycket mer med resandet om man känner till vad man tittar på. Så nu har jag något att göra, som inte kostar något, medan jag sparar till mina tilltänkta resor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar