torsdag 24 februari 2011

fördelar med att jobba mindre

Jag har funderat på vad jag har fått ut av att jobba mindre, ja förutom mindre pengar på kontot den 25:e då.
Under tiden jag fått ca 25% mindre arbetstid har jag; läst fler böcker och då också böcker jag aldrig skulle tänkt mig läsa förut, om matens kvalite och olika recept och tips om mat, om enklare livsstil och om växter. Jag har också ätit bättre mat, i och med att jag lagat själv och jag har hittat massa nya recept på mat att göra själv.
Mina sjukdagar har varit lika med noll sedan jag gick ner i arbetstid och min axelskada känner jag knappt av längre och då har jag också sluppit äta värktabletter i samma skala som förr. Detta har gjort att jag blivit mer harmoniskare på jobbet med.
Min alkoholkonsumtion har minskat, förr blev det en flaska vin till helgen, men nu har jag valt att satsa på lite exklusivare vin en gång i månaden tillsammans med sonen istället för att hinka i mig en halv flaska tillsammans med någon efter en jobbdag och sen slockna uttröttad i soffan. Nu planerar vi vårt vindrickande så det blir en enorm längtan efter lönen då jag och sonen sätter oss ner och verkligen njuter. På så vis har det blivit ca 2 flaskor mindre vin i månaden.
Jag har också fått ett större intresse för det gröna, dvs att dra upp frö och försöka få lite grönt och skönt i fönster och sommarens projekt blir nu att få en grönskande balkong.
Mitt miljötänk har ökat, jag är försiktigare med el, jag slänger ingen mat, och jag samlar upp burkar och flaskor som jag ser utmed vägen när jag är ute och går (gett lite klirr i kassan också).
Sedan har jag umgåtts mer med barnen.

Nackdelarna är färre men de finns, mindre lön och dagar då jag inte har en endaste suck om vad jag ska göra, dessa dagar fanns innan också men då blev det en utekväll på krogen, en flaska vin med någon kompis eller någon "tröst" i form av snabbmat. Detta hjälpte för stunden men gav dock ingen varaktig nöjsamhetskänsla.

Mycket har jag säkert kvar att göra och jag hoppas att jag hittar fler nya saker att ta tag i och nya intressen, och jag känner att även om det finns ensamma, trista dagar så är jag helt på rätt väg.

2 kommentarer:

  1. Jag tror ju att det finns en poäng med att ha `tråkiga` dagar ibland. Det kan väcka kreativitet bland annat. I dagens samhälle är vi så otroligt stimulerade hela tiden. Mer stimulerade än någonsin tidigare, iallafall vår hjärna. Kroppen får däremot förfalla pga brist på stimulans.
    Låter som att du har fixat det bra åt dig själv :)

    SvaraRadera