fredag 15 januari 2010

betala för sopor?

Jag läste att en svensk familj (2 vuxna och 2 barn) slänger mat för 8000 kr varje år. De betalar alltså för sopor. Tänk vad kul de kunde haft för de pengarna; en bra start till en semesterresa, många biobesök, många lyxiga familjemiddagar eller varför inte i så fall (istället för att slänga i soppåsen) ta pengarna och skänka till välgörande ändamål. Själv trodde jag att jag är duktig på att ta tillvara mat, men igår när jag var hemma en snabbis så fick även jag slänga; en bit gammalt bröd, en rutten tomat och så fanns det en ost i kylen som sett sina bästa dagar. Osten hade inte börjat mögla iaf, så jag tog hela biten och la i frysen, den kan jag riva ner sen till nån gratäng. Men betalat för sopor har jag likväl, blir ofta så pga att jag tillbringar halva tiden borta, men jag ska skärpa till mig här. Ska skriva ner det jag slänger, om jag nu behöver göra det mer, kan ju vara intressant och se hur mycket pengar det blir.

Idag ska jag leta recept på hemmagjord mango chutney, att tillverka då jag har semester. Vet bara en maträtt jag använder det till; en kycklinggratäng som smakar himmelskt, så jag behöver bara ca 4 burkar av chutney att stoppa i frysen, så jag vet inte om det lönar sig, men jag vet ju iaf vad jag får i mig för något och så är det kul att testa något nytt.

Funderar också lite på att ta en dag i veckan i miljöns tecken; typ gå på promenad och samla burkar, som ska pantas (antingen som extrainkomst till mig eller trycka på knappen för välgörande ändamål), förbruka minimalt med el den dagen, lista miljö-mål för mig själv.

1 kommentar:

  1. Vad är det för bok du läser, som nämndes i förra inlägget? Jag kanske inte kommer så långt som att växla ner, men försöker ändå jobba på att förenkla mitt liv så mycket som möjligt. Panta egna burkar är en självklarhet, att laga så mycket mat själv är också en självklarhet, om inte annat för ekonomins skull.

    Just nu är jag tacksam bara för att ha ett jobb även om det innebär 70 minuter på tåget enkel resa 3-4 dagar i veckan. Ja, självklart blir det 140 minuter per dag eftersom jag ska hem också. Som tur är kan jag ju både vila och läsa på tåget. Tanken inför nästa vecka är att dessutom ha med något trevligt att lyssna på, och då menar jag inte bara barnsånger ...

    Jag nås lättast på http://skoogstrolletfunderingar.blogspot.com/
    som är min tankebloggdär jag även redovisar rensa i röran-utmaningen.

    Lycka till med skåpen nästa vecka! Hos mig tar jag det i lugn takt. Med nytt jobb så orkar man inte så mycket på kvällarna.

    SvaraRadera