onsdag 20 januari 2010

med fokus på...

Boendet; Jag tänker fokusera på mitt boende; rensa och röja klart, se över vad det kostar mig och om jag kan göra något åt kostnaderna.
Rensandet har pågått en tid men jag har en del kvar; en reflektion är att jag lyckats spara de tråkigaste och jobbigaste rensningsställen till sist; garderob, ett överfullt köksskåp och så min ekonomi-pärm. Pärmen måste jag ta itu med snarast för jag måste in till mäklaren som sålde mitt hus och lämna in papper inför deklarationen. Ska då passa på att gå igenom min ekonomi ordentligt. Att jag sparat denna beror sannerligen på att ekonomin inte är den ljusaste och man kan bli deppig för mindre, så jag får ta den en dag när jag har stor tro på min förmåga att fixa saker.

Boendekostnaderna har jag delat in så här:
-hyra; här kan jag inte göra något, för jag kan inte bo billigare än jag gör om jag inte flyttar ut i en koja i skogen.
-el; min elförbrukning är liten, och jag tror inte det finns mycket att göra här heller, men ska iaf kolla om jag tjänar på att ha bundet elavtal, köksfläkten kan jag också minska användandet på genom att röka på balkongen istället för under fläkten.
-TV-avgift; finns inget att göra åt, för TV vill jag ha
-telefon; hit räknar jag fast telefoni, och den har jag inte kvar, endast mobil.
-hemförsäkring; får sätta mig och jämföra priser mellan försäkringsbolagen.

Summa summarum är att jag inte kan tjäna några grova pengar på att minska boendekostnaderna, men jag är glad ändå för jag har sänkt dessa rejält sedan förra året, eftersom jag sålde mitt hus och då hade jag grova kostnader i form av rejäla elräkningar.

Så mitt fokuserande just nu får bli att rensa upp i min lilla etta och slänga eller ge bort överflöd och att sortera alla ekonomi-papper.

2 kommentarer:

  1. Trevlig blog, dig kommer jag följa.
    Vi har gjort ungefär samma resa, flyttat ut i vischan, för att kunna leva billigare, jobba mindre och kunna njuta av djur och natur.

    SvaraRadera
  2. tackar så mycket, har följt dig en tid med

    SvaraRadera