tisdag 19 januari 2010

när läraren är sjuk

Idag känns det som när jag gick i skolan och vi fick veta att engelskläraren var sjuk och därför fick gå hem tidigare. Jag hade missat att jag var ledig två dagar denna veckan, och då blev det en glad överraskning igår när jag såg på schemat att jag är ledig idag och imorgon. Har ingen tanke med min dag idag, mer än fixa mat till delsbon och bara vara.

Jag har tänkt en del på vad jag skulle kunna/vilja avstå i mitt liv för att spara utgifter och vad jag absolut inte vill men kan avstå, har också tänkt på vad jag kan göra nytt och då främst saker som är avgiftsfritt.

Något jag inte vill är missa är mitt resande och jag kommer att lägga pengar på detta, och spara på annat. I slutet är en resa till Skottland inplanerad och flyg/hotell betalt, men det kommer gå åt en del fickpengar, för vi ska resa runt en hel del i landet. Nästa resa är sedan tänkt till Peru, och till den behöver jag sisådär en 30 000 kr, så det kommer ta ett tag och spara ihop.
Annat jag inte tänker avstå ifrån är böcker, sådana kan man ju låna på biblioteket, men en del finns inte där och någon bok vill man ju ha hemma att titta i då och då. En sådan bok har jag beställt nu; om en kille som gör ett experiment och gör sig av med allt han har och flyttar ut i skogen och lever väldigt "simplicity".
Visst umgänge vill jag heller inte missa, nu har jag tur för mina barn är inte speciellt krävande vad gäller dyr mat eller dyra aktiviteter och inte heller min delsbo eller min bästa kompis(som också är min respartner). Med dessa kan jag käka potatissoppa, säga att jag inte har råd att gå och dricka öl nånstans etc.

Saker jag däremot kan och vill avstå ifrån är socialt umgänge, med de som inte betyder så mycket; de som vill pimpla dyra viner, bjuda på fina middagar och som har sju sorters kakor hemma, och som inte har ett skvatt och tala om mer än hur mycket pengar kalaset kostat eller hur mycket arbete de lagt ner på det och som kräver att man bjuder igen.
Jag vill också avstå från gemenskapsträffar med arbetskamrater, dem träffar jag tillräckligt på jobbet, och enda gemenskapen de vill ha är och få veta vem som blev fullast på senaste aktiviteten så de kan ha nåt att prata om tills nästa gång. Vill också och gör redan nu avstå från ölen eller matbiten på krogen efter jobbet före ledig dag.
Ett och annat krogbesök vill jag nog unna mig, men jag kommer att sålla väl mellan dem.

Har funderat på olika "gratisaktiviteter" också; och jag vill ju upptäcka nya saker som berikar mitt liv. Så i vår ska jag gå på teater (kompisen fick två biljetter av sin dotter så det blir gratis), någon gratis föreläsning jag ska gå på, i slutet av juni startar "sommartorsdagarna" som ger gratis uppträdande av många kända artister mitt på torget och biblioteket är också gratis så dit ställer jag nog kosan lite ofta.
Jag har också planerat in med min dotter att vi ska träffas en dag nästa vecka, och göra matlådor. Roligare att laga mat när man är två och så spar vi båda en slant och får tillfälle att umgås. Min kompis och jag ska åka buss, också någon dag i nästa vecka, till någon ort i närheten bara för att strosa lite och fika. Jag har ju månadskort, så bussen kostar bara lite till om vi åker utanför zoonen.

Ja nu kommer jag inte på något mer, så nu går jag till en annan sida på nätet, till Betapet, en sida där man gratis får tävla mot andra i alfapet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar