lördag 8 januari 2011

bakar skorpor

Som vanligt uppe i ottan, men vad gör väl det när jag hittade en ny blogg som var jättekul att läsa och så fina bilder. Kommer säkert att sno lite av Nisse i torpets brödrecept och kanske lite andra saker. Hans blogg hittar du bland mina bloggfavoriter (har glömt hur man länkar). Men just nu, har jag satt deg till skorpor, hittade nämligen en sån snygg plåtburk i gömmorna igår, och nu vet jag vad jag ska ha den till, skorpor. Detta ska jag avnjuta ikväll tillsammans med min nya passion, chai latte (chai-te med uppvispad mjölk).
Så här gjorde jag degen;

200g smör som jag smälte
en halvliter mjölk som jag hällde i smöret och såg till så det blev fingervarmt
sen smulade jag ett pkt jäst i en bunke, hällde över 1 1/2dl socker och så på med vätskan och rörde tills jästen löst upp sig.
sedan i med 2-3 tsk kardemumma och 1 tsk salt
och så till sist ca 15 dl vetemjöl

Nu ska det få jäsa till dubbel storlek
sen rullas till 5 längder, som får jäsa i 30 min. Sedan in i ugn 225 g tills de fått fin färg. Sänk ugnen till 175 g. När de kallnat ska jag skära dem först en gång på längden och sen delar jag upp dem i 2-3 cm bitar. Och så rostar jag dem i 175 g och sedan får de eftertorka i ugnsvärmen ca 1.5 tim

3 kommentarer:

  1. Vad du fixar och donar. Lagar mat och bakar.
    Men du påminde mej om skårpor.
    Det är ju så gott.
    Jag har länge tänkt göra timjanskårpor, kanske ska göra det idag nu när du väkt tanken.
    Jag ska iallafall göra ströbröd av julens pepparkakor och andra torra kakor som bara ligger och smular sönder.

    SvaraRadera
  2. Jag såg att du brukar bestlla grönsaker från Årstiderna. Tycker du att det funkar bra och är prisvärt. Jag tyckte att det verkade lite dyrt. Men det vore ju ett alternativ för att få hem lite mer grönsaker.

    SvaraRadera
  3. Skorpor har jag aldrig provat baka! Det måste provas :)

    SvaraRadera