fredag 7 januari 2011

det är fan i mig ingen semester att ha semester

Nu är jag klar för idag och för denna veckan, och nu är jag trött på mjöl, skåp, kylar och mat. Men frysen är full med bröd, både hos mig och mitt andra delsboende, tror att brödet räcker i 2 veckor och jobbar helg nästa vecka så då får jag vika måndagen efter till nytt brödbak. Frysen är också full med matlådor, minns inte ens hur många, men bör också de räcka till brödbaksmåndagen. Nu borde jag kanske också ta itu med disken, men jag vill ju ha lite glädjeämnen inför morgondagen med, så den står i blöt tills dess.
Jag har också däremellan läst på min deckare, ännu en av Val McDermid, och bland det ruskigaste jag läst, men nu är den färdigläst och som vanligt i deckarnas värld blev slutet gott allting gott.

På biblioteket igår så lånade jag också böcker om kryddodling, har också en bok sen tidigare om vad man kan äta i naturen, och dessa ska jag läsa veckan som kommer. Tänker mig nämligen börja odla lite. Nu har jag ju ingen trädgård, men ett bra köksfönster och en tämligen skaplig balkong. Ska bara bli i en pytteliten skala; chili, basilika, citronmeliss och persilja. Vill också lära mig att fixa eget örtte, och häftiga vinägerflaskor med snygga kryddstjälkar i, och som tur är tar dessa böcker upp även detta.
Sedan finns det ju en och annan blogg i detta ämne också, och nu när jag surfat runt lite ser jag att många redan börjat frösådd av chili, så jag får väl karva ur några frön ur mina chilisar och sätta igång jag med.

Måste också ta första lediga dag nästa vecka, att röja och rensa klart min hall och garderob och forsla bort överflödet som just nu till stor del ligger på köksbord och hallgolv.
Har man bestämt sig för att ha köpstopp och inte handla mer än livets nödtorft får man ju se till att man har annat att roa/oroa sig med.

Trevlig helg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar