torsdag 13 januari 2011

naturens mat

Har läst några böcker om vad slags vilda växter man kan äta, finns ju massor. En av böckerna heter "Kan Man äta sånt" av Inger Ingmansson och den rekommenderar jag varmt. Det är jättefina bilder i boken och man får massor av tips på olika maträtter eller vad man kan stoppa för vilt i bröd t ex.
Jag är väl inte direkt någon skogsmänniska, tycker inte om älgar eller ringlande djur, men har bestämt med en tjej att vi ska ut en heldag i skogen i sommar iallafall, då ska vi plocka blåbär. Sedan tänker jag prova nässlor, smakade nässelsoppa en gång men blev inte jätteimpad, men det var på jobbet som en snäll anhörig bjöd mig på, så kanske den smakar bättre om jag gör den själv och äter hemma i lugn och ro. Men man kan ju stoppa det gröna i brödet också, nässlor är bland det nyttigaste vi kan äta. Lärde mig lite också om vilka blad som passar till örtte, så det ska jag också testa.¨
Nu ska jag laga klart min middag, som består av stuvad vitkål/morötter, potatis och köttbullar.

2 kommentarer:

  1. älgar är ju lyckliga ekologiska djur :)

    SvaraRadera
  2. Hannele; ja det är dom, och otroligt ståtliga och hiskeligt stora så då vill jag ha lite avstånd

    SvaraRadera