onsdag 5 januari 2011

urkkk

Jodå visst var biblioteket öppet igår, och där hittade jag bl a en bok som heter "Äkta vara, guiden till oförfalskad mat" av Mats-Erik Nilsson. Den har jag lusläst och debatterat om med min käresta. Misstänker han är lite trött på mig nu och undrar vad han säger när han senare idag får se hur jag slänger bort det mesta av hans "mat" eller kemiska ämnen med ett bättre ord.

Boken tar upp 150 olika slags livsmedel, från apelsiner till öl, och som tur är för mig så är det inte så värst många av de här som jag köper, förutom frukterna och det gröna och det som är ganska mycket naturliga råvaror). Jag köper t ex inte färdiga soppor, såser, chips, läsk, juicer eller färdiglagade rätter. Men jag blev fly förbannad när jag läser och förskräcks över hur mycket skit det finns i det här som kallas mat och tänker att det är ju troligen småbarsföräldrar som drabbas av det här mest, de är ju de som har minst tid att laga egen mat och så är det väl (jag hoppas vi vuxna har bättre förstånd) barnen som påverkas mest av all mat-reklam.

Men ändå inser jag att inte jag heller är Guds bästa barn vad gäller livsmedelsinköp och matlagning och därför ska jag bli bättre på detta, nu har jag ju mer tid till detta i och med min minskade arbetstid. Dessutom kommmer jag spara lite pengar på detta också, vilka jag tänker använda till att köpa ekologisk mat, något jag varit dålig på tidigare pga att det för det mesta är ett dyrare alternativ.

Det som jag tagit till mig i boken vad gäller mina matvanor är inte så mycket, eftersom jag som ovan skrivet inte stoppar i mig så mycket av onödiga saker, listan kanske blir längre för dig om du läser boken.

Men här kommer det jag ska förändra;
-köpa ekologiskt odlade apelsiner och göra egen saft och marmelad på detta. Inget jag dricker/äter så ofta, men jag har ju barnbarn.
-jag ska odla egen basilika
-göra egen buljong, på kött, fisk och grönt och frysa ner. Färdigköpta buljongtärningar a la Knorr innehåller bara "skit!.
-göra egen chilisås, istället för skräpet i sweet and chili-såserna
-göra egen majonäs, lite jobbigt kanske men jag äter det så sällan så det är värt besväret istället för att köpa och bära hem tillsatsämnen, dessutom mycket godare.
-inte köpa margarin och smörgåsmargarin. Jag ska steka i smör/rapsolja, använda smör till bak och mat och göra egen bregott alternativt köpa bregott (som inte innehåller all den skit lättsmörgåsmargarinerna innehåller (bl a palmoljor och plastkulor)
-baka allt mitt bröd själv, då vet jag vad det innehåller och blir så mycket godare.

Glädjande hittade jag positivt om "Årstiderna" i boken, en dansk ekologisk livsmedelsleverantör som gör hemleverans. Från dem ska jag beställa enstaka köp av frukt och grönt och olivolja. Man kan abbonera på olika lådor med frukt och grönt men jag kommer inte göra åt så mycket så för mig får det bli enstaka leveranser. Och genom att beställa så blir det av att jag äter mer frukt/grönt, ekologiskt och så slipper jag kånka hem det. "Årstiderna" har jag med i reklamen här jämte, gå gärna in och titta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar