torsdag 11 februari 2010

Apelsinsaft

Jag blev så sugen på hemmagjord apelsinsaft så jag gick ner och köpte apelsiner och nu är saften klar. Så här gör jag:
5 stora apelsiner, som jag skrapar lite och sköljer, och skalar med potatisskalare. Sen tar jag ca 5 dl vatten och kokar upp, häller i 9 dl strösocker och 1 msk citronsyra och så i med apelsinskalen. Rör om så sockret smälter. Detta får sedan kallna. Under tiden pressar jag de skalade apelsinerna och häller sedan i spadet i i sockervattnet och rör om. Häller upp saften på kalla petflaskor och in i frysen så håller de sig eller dricker upp det inom några veckor.

Av detta fick jag ca 1 liter saft som smakar himmelskt.
Så jag tror jag travar ner och köper mer apelsiner imorgon. Egentligen dricker jag inte saft, men hemmagjord är något helt annat än den köpta och så får jag i mig c-vitaminer.

Vill man vara snål (och det vill man väl) kan man koka apelsinmarmelad på resterna, men jag gillar inte sånt så mitt överskott fick åka i svarta soppåsen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar