tisdag 2 februari 2010

ska ta tillbaka lyxen

Vad gör man så här i gryningen? Något som jag gör bra i vargatimmen är att fifulera över saker och ting. Om jag kommer fram till nåt vettigt är en annan sak, men idag klura jag ut att jag ska återinföra lyxen igen. I lördags när kompisen var hemma, ville hon ha pizza, men jag avstod och diskade medans hon glufsade i sig. Sedan började vi diskutera just pizza. Tänk när vi var unga, vilken höjdare det var när man fick äta det, och då gick man till en pizzeria, klädde upp sig och självklart kunde vi heller inte gå omålade. Då var det förknippat med fest och lyx med pizza. Senare i livet så blev det hämtpizza, men med fyra barn och en hemmafru så var även då pizza lyx; dvs något vi åt typ en gång i månaden och självklart alltid fredag eller lördag. På den tiden hade vi alltid "fredagsmys" med extra gott att äta.

Diskussionen gick vidare över det här med "lyxmat"; förr var det strängeligen förbjudet i mitt hushåll att tjuvsmaka julmat innan dagen före julafton, semlor (hemgjorda) avåts på fettisdagen och nån gång efteråt, sill och potatis första gången på midsommarafton osv. Hur gör vi nu då? Tja jag brukar köpa pizza en vardag efter jobbet då jag varit för trött för att laga mat och inte har det varit lyx-mat då inte, utan snarare något för att stilla hungern med. Julmat äter jag några veckor före då vi har julfest för mina "gamlingar" och kassler, fläskfilé kan jag laga till mitt i veckan och äta i sladdriga "långkalsonger" och t-shirt.

Men jag saknar ju "fredagsmyset" och festen, så därför ska jag införa;
- hålla hårdare på mat-traditionerna

- när jag äter pizza, kebab (tar ett tag nu, för jag har tröttnat på sånt) då ska jag gå till pizzerian snygg som bara få och äta där. Den ligger dessutom bara 3 min promenad från mig och de har jättetrevlig personal och rätt mycket folk som sitter och äter där.

-på fredagen, lördagen, när jag har ledig helg då ska jag fixa fläskfilén, kassler eller vad det nu kan bli och klä upp mig lite och kanske (läs med största säkerhet)ta ett (läs flera)glas rött vin till detta och tända ljus och ha mysigt.

-äta nyttigt, billigt och helst matlådorna de andra veckodagarna.

-längta och vänta på min stora passion just nu, Ben och Jerry-glass och inte äta så ofta så jag tröttnar.

Jag vill ha nåt och se fram emot och längta till och mat-fest är en bra längtan.

Annars känner jag mig lite bättre idag, sedan kommer ju sällan en olycka ensam och när det händer ens barn något inser man att Vad är en tand egentligen?
Ska se om jag kan rumpa mig iväg till biblioteket idag, för jag har glömt min bok av Gisela Linde om Enkelt liv hemma.

1 kommentar:

  1. Denna morgon tycker jag att du fick ihop riktigt bra tankar. Jag röstar på dig: Återinför lyxen! Våga längta!

    SvaraRadera