fredag 12 februari 2010

så här mycket pengar behöver jag nu

Just nu behöver jag 11 500 kr för att klara mina utgifter för boende, lån, mat, resor och övrigt. Då har jag räknat vad jag absolut måste ha, även om det kanske är just inget absolut måste, förutom boendekostnad och lån, de andra utgifterna går säkert och justera. Och det tänker jag försöka experimentera med nu fram till hösten, då jag ska gå ner i arbetstid och så ska jag leva på 11 700 kr och spara det som blir kvar av lönen utöver det. Mitt första delmål ekonomiskt är att komma ner till 10 000 kr i kostnader/mån och det ska jag göra genom att amortera av lånet, minska mobiltelefonin och försöka skära i matbudgeten. Mitt andra delmål är att klara mig på 9 000 kr, då behöver jag inte jobba så mycket, ska räkna på hur mycket jag kan gå ner i arbetstid då lite längre fram.

Till min hjälp har jag hittat en gratis budget- och kassabok på nätet som heter Smart budget och nu ska jag lägga in min budget och börja föra kassabok från nästa lön den 26:e. Något som försvårar är ju min tandläkarkostnad, för i dagsläget har jag inte en aning vad den kommer att sluta på.

2 kommentarer:

  1. Du har verkligen en plan och mål med vad du vill göra.
    Jag vet bara att jag måste göra något åt det ekonomiska men har inte riktigt kommit igång. Vet inte riktigt var jag ska börja.

    Är så sugen på att testa din apelsinsaft, den verkar så god. Men jag gör nog marmelad också för det tycker jag är gått.

    SvaraRadera
  2. Vist har jag ett mönster på mormorsrutor som du kan få.
    Men enklare är att titta på mönsterarkivets sida http://monsterarkivet.blogspot.com/. Där finns flera olika mormorsrutor. Jag tror att man kan söka direkt på mormorsrutor annars finns att söka på virkat.
    Det är en härlig sida med massor med mönster från olika håll.
    Annars kan jag lägga upp mitt senare.

    SvaraRadera