måndag 8 februari 2010

jag har "flow"

Mihaly Csikszentmihalyi beskriver "flow" som; "tidens omärkliga flyt i koncentrationens lyckostunden". Flow har vi alltså när vi gör något som känns meningsfullt och lagom svårt, när man måste koncentrera sig och tiden försvinner och vi fylls av eufori.

Julia Cameron menar att om man är deprimerad så ska man göra något, t ex baka, sy eller snickra och "i samma ögonblick som vi ger oss i kast med att skapa något som vi själva valt, är det vi som bestämmer och vi är inte längre utlämnade åt ödets makter"

Stickning kan kräva djup koncentration (åtminstone i början eller när man stickar ett svårt mönster), men ändå upplever jag det avkopplande och Giséla Linde menar att det är för att man är tvungen att filtrera bort alla störningsmoment runt omkring en, och även inre intryck som smärta, hunger och bekymmer. Det här har jag också sett i praktiken, för på mitt jobb sätter vi ofta ett handarbete, som består i ett tjockt garn, tjocka stickor och några maskor, och så stickar en dement person och blir ofta väldigt lugn av det. Linde menar också att pga att stickningens monotona rörelse nästan flyter på av sig själv, så kan vi uppleva nästan samma ro och harmoni som den vi får av yoga eller meditation.

Och det är just därför jag har flow i mitt liv nu; för jag har ju börjat sticka, och det är så avkopplande, roligt och så känner jag mig duktig när jag ser hur arbetet växer fram. Det som är synd vad gäller handarbete är dock att det är så dyrt, det är dyrare att sticka en barntröja än att köpa en färdig. Varför prioriteras inte egengjort i ekonomin? Men kanske kan jag hitta billigare garner på annat sätt.

Nu ska jag fortsätta min "meditation" en liten stund till, och sedan är det dags för jobb.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar