onsdag 17 februari 2010

tuffa tider

Nu väntar en tuff tid för mig, fick min lönespec igår och den var inte direkt upplyftande, har ju haft en veckas sjukfrånvaro. Till detta hade jag ju en tandisutgift på 1900 kr för två veckor sen, där jag fick nalla av mitt Skottlands-kapital, på måndag väntar ytterligare en tandisavgift som med största säkerhet blir än saftigare och där jag får stoppa ner fingrarna återigen i res-burken. Nu ska jag ju absolut resa iväg, så då får väl svångremmen dras åt; hela mars och april för jag ska betala min tand, och ha 5000 till för Skottland och så fyller dottern jämt i april (1800 ca eftersom jag vill vara rättvis mellan mina barn).

Nu blir jag nästan depp ju, men litar på min förmåga att klara av det här och det är ju kul att budgetsporta lite. Så nu hoppas jag mina nära och kära, vänner, sjukdomar och tänder håller sig på mattan, för jag vill inte ha fler utgifter nu. Sjukdomar och tansebyssingar kan väl jag inte påverka, men de som ska umgås med mig nu i några månader får nöja sig med fika, samtal och allt som inte kostar, tur man är en så trevlig person då.

Hade tänkt köpa garn till en ny tröja, men jag nöjer mig med restgarner jag fått av en tant på jobbet, så får Wilmer vänta på sin eller får en egen kreation av olika kaskadfärger. Så mina månader framöver ska bestå av; sticka restgarner, budgetsporta, laga jobbmaten, dricka hemmagjort vin, läsa bloggar och bli tröstad av några här kanske, jobba, sova, läsa biblioteksböcker och gråta hos tandis.

Nu på morgonen var jag och kikade på Konsumentsverkets budget för mat på en ensamstående kvinna i min aktningsvärda ålder, strax över 1500 kr. Tror inte jag nånsin lagt så mycket pengar på mat till mig (förutom när jag jobbäter då)men KV räknar bara här på när man äter allt hemma, jag har budgeterat 1200 kr, men nu blir det kamp så mars månads mat får bara kosta 1000 kr. Sen blir det nedskärning på cigaretter (ja jag vet!) och så får jag låta bli att gå på delsbons löfte om den stora vinsten när vi tippar ihop och spara de 200 kr/mån.

Känns trots allt rätt ok, nu ska jag ställa ordning lite här, sen flyttar jag in på hemmet, jobbar kväll och tidigt imorgon så jag tar mitt rum där och sover över.

1 kommentar:

  1. Hallå där! Du har väl inte deppat ihop fullständigt eller fastnat hos tandis hoppas jag. I alla fall är du saknad här på bloggen.

    Ja, jag har haft en bra dag i alla fall, att jobba 5,25 timmar är absolut bättre än ingenting och dessutom är jag kallad på intervju, vilket känns kul. Däremot kommer ju pojkvännen inte tycka att det är lika positivt då det är åt fel håll ... För egen del är jag glad över att jobba, för det stärker självkänslan avsevärt gentemot att gå arbetslös. Nu är det ju visserligen inte heltid, men jag har ju inte jobbet i hamn heller.

    SvaraRadera