fredag 5 februari 2010

fredagsmys

Nu har jag inventerat i frysen här och hittade en fläskfilé, sedan hade han en påse grönpeppar han aldrig öppnat och potatis. Så här blir det fläskfilé i grönpepparsås och en potatiskaka, och det enda jag behöver inhandla är ett paket grädde. Smsa kärleken också att om jag nu ställer till med sådan festmiddag så fordras det väl vin, så ikväll blir det Rioja, också på hans bekostnad. Gratis är mumma. Och vis som jag blev när jag fifulerade om festmat, så ska jag självklart byta om och måla dockögonen, så nu blir det fredagsmys.

Långpannebrödet är klart och gott igen, så en hel kasse med sånt hem till min frys och så spar vi lite här. Sedan bakar jag nog det på söndag igen och tar med hem till min son, som ska ha (fortfarande) tomflaskor från mig till mitt chardonnayvin.

Till sist vill jag tacka Skogstrollet som har lärt mig att länka.

4 kommentarer:

  1. Vad härligt det låter med brödbak och middagsfix. Hoppas att du får en trevlig kväll.
    Det där brödet verkar väldigt spännande, ska nog pröva vid tillfälle.
    Du skriv förut att du ville handarbeta men inte hade någon garnaffär. Titta på loppisar eller second hand butiker.

    SvaraRadera
  2. Det var så lite så. Jag behövde samma hjälp för ett halvår sedan när jag var ny i bloggvärlden.

    Det verkar som du lyckas få ihop en riktigt god middag till delsbon. Här fanns det inte så mycket spännande i frysen så det får bli kycklingklubbor, ris och café de Parisås. N babblade någonting om klyftpotatis, men vad han skulle ha dem till vet jag inte. Det är ju hans helg, så då får han stå för inköp och hitta på matplaner när sonen hans kommer på lördag.

    Sedan förstår jag inte varför det är så svårt att samplanera med män. Jag frågade hur vi skulle göra med städningen och det lät som vi var överens, ändå påbörjar han andra saker. Så medan jag har städat sovrummet så har han skottat snö ... Jag misstänker att den ligger kvar imorgon också, medan det behöver bli städat innan sonen kommer imorgon ... Nu får han göra resten själv. Torka hans sotiga soffa ska inte jag behöva göra.

    Appropå burkarna så sår jag inte direkt i dem, utan har ställt en plastkruka i, men burken gör att jag kan vattna nerifrån, annars har jag brist på lätta ytterkrukor. Kanske inte så snyggt, men med svarta krukor syns det inte så mycket ... Det går nog så i också, men då får du plantera om dem rätt tidigt. Då går det lika bra att använda gamla mjölkpaket har jag hört, och då kan du själv bestämma höjden på dem.

    SvaraRadera
  3. Lena; klart du ska baka det brödet, skitgott men jag blev lite nervis av att det inte var en riktig deg jag öste ner, mest en sörja, men gudars va bra det blev när det var klart.

    Skogstrollet; nä varför ska du städa hos honom, om nu inte han gör det hos dig när ni är där. Stå på dig

    SvaraRadera
  4. Mja, han sköter en stor del av disken hos mig och en del av städningen hos honom gör jag för att slippa må dåligt av att det ibland ser ut som ett bombnedslag, så vi ger väl och tar. Nackdelen är väl att jag är kvinna och vill ha mindre skit i hörnen när någon kommer, om det så bara är hans son.

    Även hemma hos mig skulle det behöva göras en storrengöring, men det krävs lite tid också. Nu har jag i alla fall lyckats få tag på fungerande dammsugarpåsar, så det bådar ju gott. Lite fick jag gjort igår i alla fall, men sparar man det för länge så måste man ju göra dessto mer när man väl gör det. Tanken var ju att det skulle gjorts förra helgen, men med 40 graders feber på fredagen efter jobbet så gick det åt pipan. Vi får se om jag får lite tid hemma imorgon.

    Ha en trevlig helg!

    SvaraRadera