måndag 15 februari 2010

Stor inspirationskälla

Nu har jag läst klart boken "Lev enklare, Idéer för en hållbar livsstil" av Giséla Linde och den vill jag rekommendera. Jag tycker den är så bra, så jag ska göra nåt som jag sällan brukar göra, läsa om den på stört, men nu i ett mer eftertänksamt tempo.
När jag läser den känns det som ett djupt samtal med en god vän, för hon skriver så, vardagligt, kompisaktigt och ger en goda insikter.

Det jag fastnade mest för i boken är att Linde menar att det kanske är så, att det inte är innefrån och ut man ska förändras för att må bra, utan att man börjar med det yttre och på så sätt får ett rikare inre. För att göra detta ska man, enligt henne, skala av alla onödigheter, t ex i sitt hem, i sin konsumtion, i sitt umgänge och i arbetet och istället satsa på det som är viktigt för en. Här gäller det och tänka till ordentligt, gå igenom och lista sina "nödvändigheter", och verkligen välja om detta är det eller något man kan skala bort.

Så långt har jag inte kommit av en genomläsning av boken, så nu ska jag beta av den kapitel för kapitel och göra det i det rätta eftertänksamma tempot.
Har du inte läst den, så tycker jag du ska göra det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar